Ο Φιλοκτήτης στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία.
Με το όνομα Φιλοκτήτης, αναφέρεται ο γνωστός ήρωας του Τρωικού πολέμου και βασιλιάς της Μελίβοιας, αλλά και της Μεθώνης, της Θαυμακίας, και της Ολιζώνας.
Γιός του Ποίαντα και της Δημώνασσας πήρε μέρος στην Τρωική
εκστρατεία με επτά καράβια και τριακόσιους πενήντα θαυμαστούς τοξότες, κατά τον Όμηρο.
εκστρατεία με επτά καράβια και τριακόσιους πενήντα θαυμαστούς τοξότες, κατά τον Όμηρο.
Για να φτάσουν, όμως στην Τροία, πρέπει να θυσιάσουν στο ιερό της θεάς Χρυσής. Μόνο ο Φιλοκτήτης ξέρει (από τον πατέρα του Ποίαντα που είχε περάσει από εκεί με τους Αργοναύτες), που βρίσκεται το νησί, αλλά και το ιερό της θεάς. Εκεί, την ώρα της θυσίας, τον τσιμπάει στο πόδι δηλητηριώδες φίδι, που έστειλε η θυμωμένη θεά, εξαιτίας του ότι αποκάλυψε την τοποθεσία του ιερού και του νησιού της στους υπόλοιπους.
Η πληγή είναι φοβερά δύσοσμη, ο Φιλοκτήτης βοά από τους πόνους και οι Αχαιοί τον εγκαταλείπουν στη Λήμνο, κρυφά, έπειτα και από προτροπή του Οδυσσέα και των Ατρειδών, σκεπτόμενοι το ηθικό του στρατού που κόντευε να καμφθεί από τις φωνές.
Την αρχηγία των καραβιών αναλαμβάνει ο Μέδων, και ο Φιλοκτήτης παραμένει δέκα χρόνια στη Λήμνο, καθ' όλη τη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου. Ωστόσο, βγαίνει χρησμός ότι οι Αχαιοί δε θα κυριεύσουν το Ίλιον, χωρίς το ανίκητο τόξο του Ηρακλή, που το κατέχει ο Φιλοκτήτης (του το χάρισε ο Ηρακλής όταν ο Φιλοκτήτης άναψε τη φωτιά για να καεί, όταν είχε φορέσει το δηλητηριώδη χιτώνα του Κενταύρου Νέσσου).
Στέλνονται, λοιπόν, ο Οδυσσέας και ο Νεοπτόλεμος, να πάρουν με κάθε μέσο το τόξο και τα βέλη του Ηρακλή. Ο Φιλοκτήτης όμως δεν τα δίνει, μη θέλοντας τη φιλία των ανθρώπων που τον είχαν εγκαταλείψει πριν δέκα χρόνια.
Την αρχηγία των καραβιών αναλαμβάνει ο Μέδων, και ο Φιλοκτήτης παραμένει δέκα χρόνια στη Λήμνο, καθ' όλη τη διάρκεια του Τρωικού Πολέμου. Ωστόσο, βγαίνει χρησμός ότι οι Αχαιοί δε θα κυριεύσουν το Ίλιον, χωρίς το ανίκητο τόξο του Ηρακλή, που το κατέχει ο Φιλοκτήτης (του το χάρισε ο Ηρακλής όταν ο Φιλοκτήτης άναψε τη φωτιά για να καεί, όταν είχε φορέσει το δηλητηριώδη χιτώνα του Κενταύρου Νέσσου).
![]() | |
Ηρακλής και Φιλοκτήτης. Temple of Friendship ("Ναός της φιλίας", Πότσδαμ-Γερμανία). |
Στέλνονται, λοιπόν, ο Οδυσσέας και ο Νεοπτόλεμος, να πάρουν με κάθε μέσο το τόξο και τα βέλη του Ηρακλή. Ο Φιλοκτήτης όμως δεν τα δίνει, μη θέλοντας τη φιλία των ανθρώπων που τον είχαν εγκαταλείψει πριν δέκα χρόνια.
Ως από μηχανής θεός εμφανίζεται το φάντασμα του Ηρακλή, που τον πείθει να πάει στην Τροία και να φέρει τη νίκη στους Αχαιούς, όπου και τον γιατρεύει ο Μαχάονας. Σε μάχες σκότωσε πολλούς Τρώες μεταξύ των οποίων και τον Πάρη. Είναι ένας απ’ αυτούς που κρύβονται στην κοιλιά του Δούρειου Ίππου. Στην επιστροφή ναυαγεί στον Καφηρέα, καταφέρνει, όμως να φτάσει στη Μελίβοια. Εκεί ξεσπάει στάση και με τους πιστούς σ’ αυτόν καταφεύγει στην Κάτω Ιταλία, ιδρύει την Κρίμισσα ή κατ' άλλους την Πετηλία, όπου και πεθαίνει.
Τα σχετικά με το παραπάνω θέμα αναφέρει και ο Στράβων, στα "Γεωγραφικά", βιβλίο ς' απ' όπου και το απόσπασμα παρακάτω:
Στράβων -Γεωγραφικά- Βιβλίο Στ'. |
Τόσο ο Αισχύλος όσο και ο Ευριπίδης έχουν δώσει τη δική τους εκδοχή αλλά δε διασώζονται τα έργα τους.
Διαχρονικά ο μύθος του Φιλοκτήτη έχει εμπνεύσει πολλούς καλλιτέχνες σε διάφορες εκδοχές της τέχνης: ποίηση, ζωγραφική, μουσική κ.λπ.
Διαχρονικά ο μύθος του Φιλοκτήτη έχει εμπνεύσει πολλούς καλλιτέχνες σε διάφορες εκδοχές της τέχνης: ποίηση, ζωγραφική, μουσική κ.λπ.
Στο έμβλημα του πρώην Δήμου Μελιβοίας, αναπαρίσταται ο Φιλοκτήτης. Όπως αναφέρει ο κος Θωμ. Ψύρρας, το σήμα βασίζεται σε ανάγλυφη παράσταση του ήρωα σε πολύτιμο λίθο του γλύπτη Βοήθου, του 1ου Π.Χ. αιώνα. Γύρω από την παράσταση έχουν προστεθεί οι φράσεις:
και:
Η Μελίβοια στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία .
Με το όνομα Μελίβοια αναφέρονται αρκετά πρόσωπα στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία:
1. Η κόρη του Ωκεανού και γυναίκα του Πελασγού , Ωκεανίδα κατά μία εκδοχή,
2. Μία από τις κόρες του Αμφίωνα και της Νιόβης,
3. Η γυναίκα του Θησέα,
4. Η μητέρα του Φέλλου,
5. Η γυναίκα του Φιλοκτήτη,
6. Η γυναίκα του Μάγνητα.
Τις παραπάνω αυτές εκδοχές αναφέρει ο Αρχιμ. Νεκτ. Δρόσος, σε ανακοίνωσή του, που περιλαμβάνεται στο συλλογικό έργο "Η Ιστορική Μελίβοια", Εκδόσεις Φύλλα, Μελίβοια 2006. Με το όνομα Μελίβοια, επίσης, είναι γνωστές:
1. η θυγατέρα του Μάγνητος η οποία έδωσε το όνομά της και στην πόλη,
2. η θυγατέρα του Ωκεανού, σύζυγος του Πελασγού και μητέρα του Λυκάονος,
3. μια από τις κόρες της Νιόβης,
4. η μητέρα του Αίαντα.
Με την προσωνυμία “Μελίβοια” προσφωνούσαν και την Περσεφόνη την κόρη της θεάς Δήμητρας.
Τις παραπάνω αυτές εκδοχές αναφέρει ο κος Θωμάς Ψύρρας στο «Σοφοκλέους Φιλοκτήτης –Εισαγωγικά–Λάρισα 2008», που βρίσκεται αναρτημένο και στον επίσημο δικτυακό τόπο (site) του πρώην Δήμου Μελιβοίας.
Αρκετές από τις παραπάνω εκδοχές μπορεί ο ερευνητής να μελετήσει εκτενέστερα, ακόμα και με μία αναζήτηση στο Διαδίκτυο (π.χ. στην Ελεύθερη Εγκυκλοπαίδεια Βικιπαίδεια).
Ακόμα με το όνομα αυτό αναφέρεται και ο αστεροειδής 137 Μελίβοια (137 Meliboea) πήρε το όνομά του από τα μυθικά αυτά πρόσωπα.
O Ποίας στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία.
Στην ελληνική μυθολογία ο Ποίας ήταν Αργοναύτης, γιος του Θαυμάκου, σύζυγος της Μεθώνης και πατέρας του Φιλοκτήτη (όπως αναφέρεται από τον Νέστορα στην «Οδύσσεια»).
![]() |
Η Αργοναυτική Εκστρατεία σε γραμματόσημο. |
Βιβλιογραφία :
«Η ιστορική Μελίβοια» - Επιμ. Αρχιμ. Νεκτ. Δρόσος – Εκδόσεις Φύλλα Μελίβοια 2006.
«Σοφοκλέους Φιλοκτήτης – Εισαγωγικά – Λάρισα 2008», Θωμάς Ψύρρας.
http://www.hs-augsburg.de/~harsch/graeca/Chronologia/S_post01/Strabon/str_g060.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου