Η μονή τιμάται στη μνήμη του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου ( Ευαγγελιστή και συγγραφέα της Αποκάλυψης ) και πανηγυρίζει στις 8 Μαΐου με πάνδημη συμμετοχή των Μελιβοιωτών , αλλά και πολλών κατοίκων της ευρύτερης περιοχής των παραλίων . Από τη μονή σώζεται το καθολικό ( σε καλή κατάσταση μετά και την παρέμβαση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας ) και ο περίβολος . Παλιότερα μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας και μέχρι αργά το απόγευμα ακολουθούσε πανηγύρι με φαγητά , μουσική και χορό .
Στις μέρες μας εξακολουθούν να λαμβάνουν χώρα αντίστοιχες εκδηλώσεις , σε μικρότερη , όμως , κλίμακα συγκριτικά με τα παλιότερα χρόνια . Συνήθως διοργανώνονται εκδηλώσεις ( χορευτικά και μουσική από συγκροτήματα ) , προσφέρεται "το φαγητό του Αγίου", ενώ κάτω από τις βελανιδιές δυτικά της μονής σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους οι προσκυνητές ψήνουν , τρώνε και γλεντούν , μετά το πέρας της Λειτουργίας .
Η θέση της Μονής .
Στις μέρες μας εξακολουθούν να λαμβάνουν χώρα αντίστοιχες εκδηλώσεις , σε μικρότερη , όμως , κλίμακα συγκριτικά με τα παλιότερα χρόνια . Συνήθως διοργανώνονται εκδηλώσεις ( χορευτικά και μουσική από συγκροτήματα ) , προσφέρεται "το φαγητό του Αγίου", ενώ κάτω από τις βελανιδιές δυτικά της μονής σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους οι προσκυνητές ψήνουν , τρώνε και γλεντούν , μετά το πέρας της Λειτουργίας .
![]() |
Τάκης και Γιώργος Τσαλαβούρας , παπά-Στέφανος Βούρτουρας , στο πανηγύρι του Θεολόγου . ( Η φωτογραφία είναι προσφορά του Στεφ. Δημ. Τσαλαβούρα ) . |
Η θέση της Μονής .
Βρίσκεται απέναντι από το κάστρο της Βελίκας , σε ένα πλάτωμα των υπωρειών της Όσσας . Σε ευθεία γραμμή δεν απέχει πάνω από 200 μέτρα από τη θάλασσα . Η τοποθεσία συνδυάζει αρκετά πλεονεκτήματα : εκπληκτική θέα , νερό ( απαραίτητο για τους μοναχούς που παλιά εγκαταβιούσαν στο μοναστήρι ) , βλάστηση πλούσια , καλλιεργήσιμες εκτάσεις πολύ κοντά . Στη μονή οδηγείται κανείς από τον παραλιακό δρόμο της Βελίκας , ακολουθώντας το δρόμο που οδηγεί στην ενδοχώρα , στο ύψος του θεάτρου της "Πλατανιάς" .
Αρχιτεκτονικά στοιχεία του Καθολικού .
Το Καθολικό της Μονής του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου . |
Αρχιτεκτονικά στοιχεία του Καθολικού .
"Σταυροειδής εγγεγραμμένος ( Ναός ) , φέρει στα Δυτικά νάρθηκα και απολήγει στα ανατολικά σε τρεις ημικυκλικές εσωτερικά και πολυγωνικές εξωτερικά αψίδες . Στα πλάγια διαμερίσματα του κυρίως ναού και του νάρθηκα φέρει ρηχούς θόλους - ασπίδες - ενώ η Πρόθεση και το Διακονικό καλύπτονται με τρουλίσκους . Στο εξωτερικό το μνημείο αλλάζει μορφή , γιατί οι στέγες δεν παρακολουθούν την εσωτερική διάρθρωση της ανωδομής , αλλά η κάλυψη γίνεται με αμφικλινείς και διασταυρούμενες στέγες , επάνω από τις οποίες υψώνονται οι τρεις τρούλοι .
![]() |
Ο κεντρικός τρούλος του Καθολικού της Μονής . |
Η τοιχοδομία είναι από αργιλοδομή εκτός από τους τρούλους και τις αψίδες του Ιερού , όπου χρησιμοποιούνται πωρόλιθοι και πλίνθοι" ( +Δημ. Αγραφιώτης - "Η ιστορική Μελίβοια" δανειζόμενος τον Νικ. Νικονάνο ) . Ιδιαίτερα επισημαίνεται η ενσωμάτωση ενός θωρακίου , που προέρχεται από παλότερο κτίσμα , εικονίζει ανάγλυφο διπλό σταυρό σε βαθμιδωτή βάση , που πλαισιώνεται από κληματίδα με σταφύλια και φέρει την επιγραφή "Στ(αυ)ροπήγιων του Οικουμενικού Πατρι(ά)ρχου" . Η σημασία του έγκειται στο ότι δηλώνει την απυθείας εξάρτηση της ( παλιότερης ) Μονής ( απ' την οποία , μάλλον , προέρχεται ) από το Οικουμενικό Πατριαρχείο .
Το ενσωματωμένο θωράκιο με την επιγραφή "ΣΤΑΥΡΟΠΗΓΙΟΝ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ" . |
Ιστορικά στοιχεία της μονής .
Το μοναστήρι φαίνεται να έχει τρεις φάσεις ζωής , σε τρεις διαφορετικές τοποθεσίες :
α . Μεσοβυζαντινή και υστεροβυζαντινή , τέλη 11ου αρχές 12ου αιώνα έως τον 14ο - 15ο αιώνα
β . Α΄ μεταβυζαντινή ( 1571 - 1776 )
γ . Β' μεταβυζαντινή ( 1776 - σήμερα )
Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος , συγγραφέας της Αποκάλυψης . |
![]() |
Το Καθολικό της Μονής , από τον περίβολο . |
Στη φάση αυτή του μοναστηριού ανήκει , λοιπόν , και η επιγραφή που φιλοξενείται στην Αρχαιολογική συλλογή Μελιβοίας , που βρέθηκε στον αγρό του Νικολ. Χαρατσή ( ή Ζαχαρού ) και είναι του έτους 1571 μ.Χ. . Το κείμενο της επιγραφής έχει ως εξής :
"ΑΝΗΓΕΡΘΗ Ο ΘΕΙΟΣ Κ(ΑΙ) ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ Κ(ΑΙ) ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Κ(ΑΙ)ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ / ΑΡΧΙΕΡΑΤΕΥΟΝΤΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ ΚΥΡ ΙΩΑΣΑΦ ΠΡΩΤΟΘΡΟΝΟΥ Κ(ΑΙ) ΚΤΗΤΟΡΟΣ ΕΝ ΕΤΕΙ , ΖΟΘ .
ΙΝΔΙΚΤΙΩΝΟΣ ΙΔ." ΖΟΘ ( δηλ. 7059 - 5508 = 1571 )
και αναφέρεται στην Α' μεταβυζαντινή φάση της μονής , σύμφωνα με τον +Δημ. Αγραφιώτη .
"ΑΝΗΓΕΡΘΗ Ο ΘΕΙΟΣ Κ(ΑΙ) ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ Κ(ΑΙ) ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Κ(ΑΙ)ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ / ΑΡΧΙΕΡΑΤΕΥΟΝΤΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ ΚΥΡ ΙΩΑΣΑΦ ΠΡΩΤΟΘΡΟΝΟΥ Κ(ΑΙ) ΚΤΗΤΟΡΟΣ ΕΝ ΕΤΕΙ , ΖΟΘ .
ΙΝΔΙΚΤΙΩΝΟΣ ΙΔ." ΖΟΘ ( δηλ. 7059 - 5508 = 1571 )
και αναφέρεται στην Α' μεταβυζαντινή φάση της μονής , σύμφωνα με τον +Δημ. Αγραφιώτη .
γ . Η τρίτη φάση ξεκινά με την ανακαίνιση της μονής από τον ιερομόναχο Ιερόθεο , σύμφωνα με επιγραφή εντοιχισμένη στον περίβολο της μονής . Σταθμός το έτος 1847 , οπότε και κατασρτοφική πυρκαγιά δίνει καίριο πλήγμα στη μονή καίγοντας κτίρια και πολύτιμα έγγραφα . Η μονή ανακαινίζεται εκ νέου το 1851 ( κατά το Νικ. Νικονάνο το 1954 ) , οι εργασίες περαιώνονται το 1857 και αγιογραφείται λίγο αργότερα αργότερα . Η αγιογράφηση ολοκληρώνεται το Μάιο του 1860 , σύμφωνα με επιγραφή στο Ιερό του Καθολικού .
Οι συμφορές δεν σταματούν εδώ και τον Αύγουστο του 1877 η Μονή εμπλέκεται σε μια εξέγερση εναντίον των Τούρκων . Όπλα και μαζί και επαναστάτες , μάλλον από λάθος αποβιβάζονται στην παραλία της Βελίκας , αντί για το σωστό προορισμό που ήταν η Πιερία . Με τη σύμφωνη γνώμη του ηγούμενου Ιωακείμ , μέρος από τον οπλισμό μεταφέρεται στη Μονή , ενώ τα περισσότερα εγκαταλείπονται στην άμμο . Οι τούρκοι πληροφορούνται το γεγονός από κάποιο ιερέα παπα - Αλέξη και με σημαντικές δυνάμεις φτάνουν στη Μονή . Ο ηγούμενος το σκάει από την υπόγεια σήραγγα , οι Θανατιώτες κρύβονται στο δάσος , ενώ οι προεστοί και όσοι άλλοι συνελήφθησαν γλιτώνουν μόνο μετά από παρέμβαση των μπέηδων της Λάρισας . Η Μονή , όμως , λαφυραγωγείται από τους αγριεμένους Τούρκους και τα λάφυρα ( εκκλησιαστικά βιβλία και σκέυη ) μεταφέρονται στη Λάρισα και παρουσιάζονται επιδεικτικά στους δρόμους της πόλης . Το 1888 η μονή διαλύεται .
Οι συμφορές δεν σταματούν εδώ και τον Αύγουστο του 1877 η Μονή εμπλέκεται σε μια εξέγερση εναντίον των Τούρκων . Όπλα και μαζί και επαναστάτες , μάλλον από λάθος αποβιβάζονται στην παραλία της Βελίκας , αντί για το σωστό προορισμό που ήταν η Πιερία . Με τη σύμφωνη γνώμη του ηγούμενου Ιωακείμ , μέρος από τον οπλισμό μεταφέρεται στη Μονή , ενώ τα περισσότερα εγκαταλείπονται στην άμμο . Οι τούρκοι πληροφορούνται το γεγονός από κάποιο ιερέα παπα - Αλέξη και με σημαντικές δυνάμεις φτάνουν στη Μονή . Ο ηγούμενος το σκάει από την υπόγεια σήραγγα , οι Θανατιώτες κρύβονται στο δάσος , ενώ οι προεστοί και όσοι άλλοι συνελήφθησαν γλιτώνουν μόνο μετά από παρέμβαση των μπέηδων της Λάρισας . Η Μονή , όμως , λαφυραγωγείται από τους αγριεμένους Τούρκους και τα λάφυρα ( εκκλησιαστικά βιβλία και σκέυη ) μεταφέρονται στη Λάρισα και παρουσιάζονται επιδεικτικά στους δρόμους της πόλης . Το 1888 η μονή διαλύεται .
Βέβαια , δέχτηκε κι άλλο πλήγμα αρκετά χρόνια αργότερα , αφού ο περίβολός της που σωζόταν μέχρι κάποια χρόνια πριν , κατάρρει .
![]() | |
Η μονή πριν την κατάρρευση των κελλιών και των άλλων βοηθητικών κτισμάτων της . ( Η φωτογραφία είναι προσφορά του Στεφ. Δημ. Τσαλαβούρα ) . |
Στη θέση των κελλιών και στα δυτικά , κατασκευάζεται ένα πρόχειρο δωμάτιο για τη στέγαση των απαραίτητων , που σήμερα έχει κατεδαφισθεί .
Ο Θεολόγος στο βάθος . Στο προσκήνιο ο παπά-Κώστας Γαλλιώτας με μαστόρους από τη Μελιβοία (;) |
ΣΗΜΕΙΩΣΗ :
Η Αρχαιολογική Συλλογή Μελιβοίας στεγάζεται στο κτίριο του Δημοτικού Σχολείου της Μελιβοίας και είναι επισκέψιμη στο κοινό . Η συλλογή φιλοξενεί και αρκετά άλλα ευρήματα της περιοχής π.χ. σπαράγματα τοιχογραφιών εξαιρετικής τέχνης από τη μονή στο Δερματά , πολλά νομίσματα διαφόρων ιστορικών περιόδων , που προσέφεραν πολλοί κάτοικοι που τα είχαν στην κατοχή τους , καθώς και άλλα που αγόρασε με έξοδά του ο πρώην Δήμος Μελιβοίας , μαρμάρινα διακοσμητικά τμήματα από ανασκαμένους ναούς της περιοχής κ.α. και θα παρατεθούν σε άλλη ανάρτηση .
Θα συμπληρωθεί ...
Βιβλιογραφία :
"Η ιστορική Μελιβοία" , επ. Αρχιμ. Νεκτάριος Δρόσος .
"Η Μονή του Αγ. Ιωάννου του Θεολόγου στη Βελίκα της Μελίβοιας" , Δημ. Αγραφιώτης .
Θεσσαλικό Ημερολόγιο , Εκδ. Κώστας Σπανός .
Τόμος 12
"Μια επιγραφή από την Ανατολική Όσσα 1571" , Λάζαρος Δερηζιώτης .
Τόμος 27
"Ενθυμήσεις και επιγραφές από την Μελίβοια της Αγιάς 1732 - 1947" Στέφ. Κανδηλάρης .
8 σχόλια:
θα ηθελα να μαθω αν τελουνται γαμοι στο μοναστηρι του Ιωαννη Θεολογου
Αρμόδιος να απαντήσει είναι η Μητρόπολη Δημητριάδος, όπου υπάγεται η Μονή... Μπορείτε να αποταθείτε στον Αρχιερατικό Επίτροπο Αγιάς Αρχιμ. Νεκτάριο Δρόσο, στο τηλ. 2494022266
Ευχαριστω πολυ για την βοηθεια σας .
τελικα τελούνται γάμοι?
τελικα τελούνται γάμοι?
Όχι Ευχαριστώ
Όχι Ευχαριστώ
Θα ήθελα να μάθω αν τελούνται βαφτίσεις και αν ναι με ποιον μπορώ να επικοινωνήσω;
Δημοσίευση σχολίου